[Article publicat al diari Regió7 de Manresa]

La guerra de Síria ha esdevingut el conflicte més sagnant del segle XXI, amb un quart de milió de morts i uns 8 milions de desplaçats interns. Les famílies abandonen les seves llars empeses pels bombardejos i els assassinats, però amb l’esperança de tornar i refer les seves vides un cop s’hagi acabat la guerra.

A principis de juliol, el nombre de refugiats sirians registrats per l’ACNUR (Alt Comissionat de Nacions Unides per als Refugiats) va arribar als 4 milions. Però les dades no oficials augmenten amb escreix el nombre de la població desplaçada. La majoria d’aquests exiliats es concentren als països veïns de Síria: Turquia acull prop de 2 milions de refugiats; Jordània ha arribat als 600.000 i a l’Iraq s’ha passat dels 250.000. Però el cas més flagrant és el Líban, que comparteix 240 km de frontera amb Síria. Aquest petit país, que té una població de 4,5 milions d’habitants, des de l’inici de la guerra ha rebut 1,3 milions de refugiats.

Refugiats sirians

Davant d’aquesta evidència, l’Associació Catalana per la Pau (ACP) ha realitzat des del 2014 accions d’emergència en diversos camps de refugiats sirians al Líban, orientades a lluitar contra la desnutrició infantil, molt generalitzada en aquests camps. Un dels eixos de treball de l’ACP és el dret a la vida, a la pau i a la seguretat i, en aquest sentit, té també una llarga experiència treballant diferents conflictes, i en particular, en camps de refugiats palestins. L’ACP s’ha adherit al manifest “Restituïm la dignitat i recuperem la memòria actuant amb solidaritat. Crida perquè Catalunya lideri l’acollida de refugiats sirians al sud d’Europa”, presentat el passat 10 de setembre.

Però la guerra a Síria continua, i es calcula que expulsa de mitjana uns 5.000 refugiats al dia. Sota aquestes circumstàncies, Europa ja ha rebut 348.000 peticions d’asil. I mentre la UE convoca d’“urgència” una segona reunió per a l’octubre, els sirians fugen com poden del seu malson per caure en una espècie de llimb format per tanques i filats.

Les imatges que ens inunden remouen consciències i desperten l’esperit solidari. No perdem la humanitat i defugim els impulsos xenòfobs, racistes i intolerants que corren el risc d’aflorar quan es produeix una situació com l’actual. No perdem de vista que l’únic a què aspira una persona refugiada, com qualsevol altra persona, és viure amb dignitat i sense patir per la seva vida i la dels seus.

L’ACP forma part del Consell Municipal de Solidaritat de Manresa i té una llarga trajectòria en projectes de transformació de les condicions de vida de les poblacions més desafavorides, la plena expressió dels drets individuals i col·lectius i l’eradicació de la pobresa. A la seva web (www.acp.org) trobareu un número de compte per fer donatius per als camps de refugiats.

Xavier Cutillas
President de l’Associació Catalana per la Pau